Air Berlin och Etihad Airways visar idag upp ett nymålat flygplan för att stärka deras gemensamma varumärke. Samarbetet utökas och blir tydligare i en ny kampanj.
Ett stort event hölls idag i Berlin där man visade upp en Airbus 320 målad i båda flygbolagens färger. En stor mediekampanj “Moving forward” kommer att pågå mellan januari och mars med en ny gemensam logga för bolagen.
– Det omfattande partnerskapet med Etihad Airways har gett Air Berlin många fördelar, bland annat vår andel av den gemensamma codeshare-omsättningen på 200 miljoner euro vilket utgör en väsentlig del i vårt turnaround-program.
Partnerskap är idag en absolut nödvändighet inom luftfartsbranschen. Vårt partnerskap ger betydande fördelar för Etihad Airways, Air Berlin och våra passagerare. Vi erbjuder inte bara ett större utbud av resmål och service, utan vi tar även till vara på gemensamma synergieffekter genom hela värdekedjan. Detta leder till ett allt attraktivare utbud med många fördelar för kunderna och ständigt förbättrad produktivitet och lägre kostnader. Den goda respons som airberlin och Etihad Airways får från sina flygpassagerare stärker oss i att fortsätta på den inslagna vägen, säger Wolfgang Prock-Schauer, VD på Air Berlin.
– Sedan vårt partnerskap inleddes för två år sedan har affärsrelationen mellan Etihad Airways och airberlin blivit betydligt djupare. Det har inneburit att antalet resmål och flygalternativ för resenärerna har ökat i våra nätverk och lagt grunden till att vi transporterade närmare 900 000 flygpassagerare i våra gemensamma nätverk, säger James Hogan som är ordförande och VD vid Etihad Airways samt viceordförande i Board of Directors i Air Berlin PLC.
Från och med februari i år kommer linjenätet att utökas med en extra daglig flygning från München till Abu Dhabi. Flygbolagen kommer då att tillsammans erbjuda totalt 49 flygförbindelser mellan flygplatser i Tyskland och huvudstaden i Förenade Arabemiraten. Även nya flygrutter ska trafikeras 2014 meddelar Wolfgang Prock-Schauer,
– Vi ska kontinuerligt utvidga det gemensamma destinationsnätet med Etihad Airways. Vi kommer att kunna erbjuda våra airberlin-resenärer nya codeshare-destinationer i Indien, Australien och Sydkorea, avslutar han.